Geplaatst op
Dus je bent van plan om zelf een product te ontwerpen en in de markt te zetten? Dat is helemaal te gek en de eerste stap naar succes. Wat houdt conceptontwikkeling in en wat is het vervolg? Lees snel verder in deze blog en doe er je voordeel mee.
De fase van conceptontwikkeling
Tijdens de conceptontwikkeling bedenk je een product dat innovatief is. Het moet consumenten op twee niveaus aanspreken, zowel op het praktisch of functioneel niveau, maar ook zeker emotioneel. Ze moeten de waarde kunnen inzien van een product, wat gaat dit hen brengen en hoe zullen ze zich voelen wanneer ze het product gebruiken. Er zit dus een verlangen verscholen achter de interesse in een product.
Welke vragen kun jezelf stellen tijdens de conceptontwikkelingsfase?
Er zijn een aantal belangrijke vragen die je jezelf kunt stellen tijdens de conceptontwikkelingsfase. We hebben hieronder voor je onder elkaar gezet:
- Los ik een probleem op met mijn producten?
- Zullen anderen dit ook denken?
- Hebben consumenten een geldbedrag over voor de oplossing die ik bied?
- Waarom is mijn product er nog niet?
Dit zijn vragen die als handvat dienen bij het ontwikkelen van een product. Controleer ook of een product nieuw is en of het daadwerkelijk onderscheidend is, bijvoorbeeld wanneer er al een soortgelijk product is van een concurrent. Je zou kunnen kijken of jouw product beter, goedkoper en eenvoudiger te gebruiken is.
Heb je voldoende vermogen?
Het kan zijn dat het ontwikkelen van een concept geld kost. Dan is goed om uit te vinden of je genoeg vermogen hebt om een product te ontwerpen. Denk bijvoorbeeld aan, kosten voor experts wanneer je iets uitbesteedt, een ontwerpbureau dat een tekening maakt en eventueel een keurmerk dat aangevraagd moet worden. Al deze handelingen liggen verderop in de tijd als we kijken naar de ontwikkeling van een product, maar je moet op dit punt wel vooruit kijken.
Tip: Vraag advies. Misschien heb je zelf niet de technische kennis in petto om van een geslaagd concept naar een concreet product te komen. Door technische experts te raadplegen kom je veel eerder op je gewenste resultaat uit.
Maak een planning
Conceptontwikkeling is een project, daarom is een projectmatige manier van werken erg belangrijk. Je begint het project met een plan van aanpak. Daarin ga je een aantal zaken beschrijven. Het is belangrijk om een doel vast te leggen. Na het brainstormen en het bierviltje is het belangrijk om gestructureerd alles vast te leggen. In deze fase zijn een aantal vragen belangrijker, welk product ga je ontwikkelen en wie gaat er gebruik van maken? Wat is de behoefte van deze mensen en wat is de doelgroep? Je gaat vaststellen wat je vermogen is, want je moet investeren en wat de prijs van het product gaat worden. Natuurlijk is het ook belangrijk om aan te geven hoe je het product in de markt gaat introduceren. Dit schrijf je op. Het is belangrijk om de eisen die consumenten volgens jou (of naar onderzoek, we raden die laatste aan) aan een product stellen, op te schrijven. Zo weet je waar je op moet letten bij het ontwerp.
Hou de ontwikkelingsfase kort
Het is veel beter om te beginnen met een 1.0 versie van een product, om dit vervolgens later in meerdere generaties verder te ontwikkelen. Wanneer producten ontwikkeld worden, gaat hier al het nodige geld in zitten, dit moet uiteindelijk terugverdiend worden. Wanneer eenmaal je product in productie gebracht is, kun je eigenlijk niet meer terug, dan moet het geproduceerd worden en op de markt gebracht. Het is dus beter om ook niet te snel het product op de markt te brengen, beter is om een prototype te maken en dit te laten testen door een aantal mensen, zodat je informatie van daadwerkelijke gebruikers kunt inwinnen. Op basis van deze informatie kun je aanpassingen doen aan het product en zo nog scherper dit op de gebruikswensen van mensen aan passen. Hierdoor vergroot je de kans dat het product een succes wordt.
Bescherm je product
Er zit behoorlijk wat werk in het ontwikkelen van een product en het daadwerkelijk succesvol op de markt brengen. Dan wil je wel dat het beschermd is, zodat een concurrent er niet mee aan de haal kan gaan. Er zijn vier opties waarmee je een product kunt beschermen:
- Merkenrecht (merknaam registreren)
- Tekeningen- en modellenrecht
- Octrooirecht
- Auteursrecht
Met een octrooi kun je als enige jouw uitvinding exporteren, maar dan moet deze wel aan bepaalde eisen voldoen: zo moet er een zekere mate van inventiviteit zijn, een product mag niet te veel vanzelfsprekend zijn, het moet innovatief zijn en er moet een industrieel belang mee gemoeid zijn. Dit octrooi mag nog niet ergens anders in de wereld geregistreerd zijn. Het tekeningen- en modellenrecht beschermt het uiterlijk van je product, mensen mogen dit niet zomaar namaken, terwijl het merkenrecht gaat over zaken als je bedrijfsnaam, het logo en de productnaam.
Voor meer zakelijke tips blijf onze blogs volgen!
Gerelateerde berichten
Vergaderen met impact: ontdek de verborgen schatten van vergaderlocaties in Utrecht
De Utrechtse vibe: een inleiding tot creatief vergaderen Stap binnen in de levendige stad Utrecht, waar vergaderen een dynamische ervaring wordt....
De kracht van marketing uitbesteden aan een internet marketing bureau
In een tijdperk waarin digitale aanwezigheid de sleutel is tot zakelijk succes, staan ondernemers voor een cruciale beslissing: hun marketing intern...
Onderwijsondersteuning: investeren in basisvaardigheden en leerkrachtontwikkeling
In een tijd waarin onderwijs een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van individuen en samenlevingen, is het van vitaal belang om te investeren in...